Czy muszę ubezpieczyć pieniądze na karcie bankowej

Jak działa ubezpieczenie karty bankowej?

Polisa chroni, jeśli dana osoba zgubi kartę lub przestępcy ukradną z niej pieniądze. Ubezpieczyciel zwróci Klientowi straty: skradzione zostaną zwrócone na konto, a zgubiona karta zostanie ponownie wydana bezpłatnie.

Ale musisz bardzo uważnie przeczytać warunki umowy-w szczególności, jakie zdarzenia będą uważane za wypadek ubezpieczeniowy i na jakie odszkodowanie możesz liczyć.
Zwykle lista przypadków ubezpieczeniowych jest znacznie szersza.

Przed jakimi zagrożeniami można zabezpieczyć kartę?

Większość Polis rekompensuje kradzież pieniędzy z karty, jeśli:
  •  zaginęła lub została porwana;
  •  jej dane zostały skradzione za pomocą urządzeń technicznych, takich jak skimmer, nakładka na klawiaturę bankomatu lub kamera wideo, która zdołała "szpiegować" informacje z karty i kod PIN;
  •  dane karty wyciekły do sieci lub oszuści wyłudzili je za pomocą stron phishingowych;
  •  przestępcy okradli posiadacza karty po tym, jak wypłacił pieniądze z bankomatu.
Umowa lub zasady ubezpieczenia, które są do niej dołączone, zwykle szczegółowo opisują możliwe przypadki ubezpieczenia wraz z przykładami. Ważne jest, aby przestudiować je przed wystawieniem polisy, aby zrozumieć, w jakich sytuacjach należy liczyć na zwrot pieniędzy, a w których nie.

Kiedy można odmówić wypłaty ubezpieczenia?

W przypadku naruszenia warunków ubezpieczenia. Na przykład nie przestrzegaj środków ostrożności określonych w umowie z bankiem.

W szczególności musisz przechowywać kod PIN oddzielnie od karty i nikomu nie podawać jej szczegółów (aby otrzymać przelew, wystarczy podać nadawcy tylko numer karty). Oznacza to, że jeśli "pomogłeś" przestępcom znaleźć tajne dane, nie będzie odszkodowania.

Żadne ubezpieczenie nie obejmuje przypadków, w których inżynierowie społeczni przekonują cię do samodzielnego przelania im pieniędzy lub podania danych karty i kodów weryfikacyjnych operacji.

Zazwyczaj polisa określa dodatkowe warunki, które musisz spełnić, aby otrzymać odszkodowanie ubezpieczeniowe:
  •  Zgłoś KRADZIEŻ na czas. Zwykle podaje się dokładny termin, w którym należy zgłosić kradzież: kilka dni, a nawet kilka godzin. W tym czasie należy nie tylko powiadomić ubezpieczyciela, ale także zaprotestować przeciwko operacji w banku, aby wszczął wewnętrzne dochodzenie. Nie zapomnij napisać oświadczenia na policję, bez tego ubezpieczenie odmówi wypłaty.
  •  Pilne zablokowanie karty. Umowa może przewidywać, że musisz zablokować kartę w ciągu dnia lub nawet kilku godzin od kradzieży. W przeciwnym razie ubezpieczyciel ma prawo odmówić odszkodowania, nawet jeśli Pozostałe klauzule umowy zostaną spełnione.
  •  Zbierz pakiet dokumentów. Przed podjęciem decyzji o zwrocie wielu ubezpieczycieli wymaga całego zestawu dokumentów: kopii orzeczenia policji o wszczęciu postępowania karnego lub odmowy, zaświadczenia o wyniku wewnętrznego dochodzenia banku. Jeśli bank, po przestudiowaniu wszystkich okoliczności, sam zwróci Ci straty, ubezpieczyciel nie zrekompensuje ich ponownie.
W rezultacie zwrot skradzionych pieniędzy z ubezpieczenia może potrwać kilka miesięcy.

Jeśli ubezpieczyciel odmówił wypłaty, a ty nie zgadzasz się z jego decyzją, skontaktuj się z Rzecznikiem finansowym. Rozwiązuje spory klientów z firmami ubezpieczeniowymi przed sądem. Ale tylko wtedy, gdy twoje roszczenie do ubezpieczyciela jest mniejsze niż pewna kwota , w przeciwnym razie będziesz musiał iść do sądu.

Jeśli będę przestrzegać wszystkich zasad banku i firmy ubezpieczeniowej, czy skradzione pieniądze zostaną zwrócone w całości?

Polisa zawsze określa limit roszczenia ubezpieczeniowego.

Zazwyczaj polisa oferuje wprowadzenie wszystkich kart, które masz otwarte w jednym banku. Jeśli są one powiązane z różnymi kontami, możesz wybrać inną wielkość wypłat dla każdej karty, jeśli chcesz.

W takim przypadku kwota odszkodowania zwykle zależy od rodzaju zdarzenia ubezpieczeniowego, a nawet okoliczności zdarzenia. Na przykład w niektórych polisach piszą, że podczas napadu z bankomatu nie zwrócą całej skradzionej kwoty, nawet jeśli mieści się ona w limicie ubezpieczenia, ale tylko 60% z niej. A jeśli dana osoba wypłaciła pieniądze w nocy, otrzyma nie więcej niż określoną kwotę, niezależnie od tego, ile zabrali mu przestępcy.

Wszystkie te warunki są określone w umowie z firmą ubezpieczeniową.

Cena polisy zależy bezpośrednio od kwoty maksymalnego odszkodowania i zestawu roszczeń ubezpieczeniowych. Może wahać się pewną roczną kwotę.

Czy warto ubezpieczyć kartę?

Z reguły banki aktywnie oferują swoim klientom ochronę kart, które działają jako agenci firm ubezpieczeniowych. Ale w niektórych przypadkach bank i bez ubezpieczenia jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy skradzionych przez oszustów. W tym celu muszą być spełnione dwa warunki:
  1.  Poinformowałeś bank o kradzieży najpóźniej następnego dnia od otrzymania powiadomienia o podejrzanej operacji na karcie. Jeśli bank z jakiegoś powodu w ogóle nie wysłał wiadomości o transakcji, a ty sam przypadkowo odkryłeś nielegalne obciążenie, masz prawo zażądać zwrotu pieniędzy później — w dowolnym momencie, przynajmniej rok po operacji.
  2. Przestrzegałeś zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z karty. W szczególności nie napisali kodu PIN bezpośrednio na karcie ani nie zapisali go wraz z kartą, nikomu dali go sfotografować i sami nie opublikowali zdjęcia w sieciach społecznościowych, nie przekazali tajnych danych oszustom.
Jeśli zwlekasz z oświadczeniem o nieautoryzowanym obciążeniu lub okaże się, że pieniądze zostały skradzione, w tym z twojej winy, Bank ich nie zwróci. Ale firma ubezpieczeniowa w takiej sytuacji najprawdopodobniej odmówi wypłaty.

Im bardziej ostrożnie korzystasz z karty bankowej, tym mniej sensowne jest jej ubezpieczenie. Ale jeśli planujesz wypłacić duże kwoty z karty i obawiasz się włamywaczy, możesz kupić polisę. W końcu banki nie zwracają pieniędzy w przypadku rabunku lub kradzieży gotówki.

Ubezpieczenie od cyberprzestępców może być przydatne dla tych, którzy na przykład często pobierają gry lub robią zakupy w nowych sklepach internetowych. Najważniejsze jest, aby dokładnie przestudiować warunki umowy przed jej podpisaniem.

Jeśli narzuciłeś polisę lub po prostu zmieniłeś zdanie na temat jej korzystania, możesz ją zwrócić w ciągu 14 dni od zakupu. Przeczytaj więcej o zasadach zwrotu w tekście "jak zrezygnować z niepotrzebnego ubezpieczenia".

W każdym razie, czy wydasz polisę na kartę, czy nie, zawsze przestrzegaj zasad bezpieczeństwa finansowego: zachowaj Pełne Dane karty i tajne kody w tajemnicy, podłącz powiadomienia SMS lub push o wszystkich operacjach na karcie, aby natychmiast dowiedzieć się o podejrzanych obciążeniach.